Afterwork #4: “De toekomst van nieuws” 12/12/19 – Nicolas Baygert: “De informatie komt naar ons toe”

Deze donderdag, 12 december zal Afterwork #4 “De toekomst van de actualiteit”, georganiseerd door onze Belga Club, plaatsvinden bij Living Tomorrow in Vilvoorde. Een gelegenheid om enige belangstelling te tonen voor het vraagstuk van de huidige media en mogelijke oplossingen om de verspreiding van informatie te verbeteren. Het is samen met Nicolas Baygert, doctor in de informatie- en communicatiewetenschappen, directeur van Protagoras en professor-onderzoeker aan het IHECS, Sciences Po en ULB, dat we besloten hebben om dit evenement te organiseren.

Vandaag al worden er steeds meer communicatiekanalen tussen journalisten, woordvoerders en burgers gecreëerd. Onze manier van informatie consumeren is veranderd en er komen steeds meer echokamers op sociale netwerken: “Mensen hebben niet langer de reflex om naar de krantensites te gaan om informatie te krijgen. Het is de informatie die via sociale netwerken naar ons toekomt. Het platform buigt de media”, legt Nicolas Baygert uit. De doctor in de informatie- en communicatiewetenschappen bedoelt hiermee dat de media verdrinken in sociale netwerken. De Twitter en Facebook newsfeeds zijn hier een goed voorbeeld van.

De huidige tijdsgeest is ook een van de andere elementen die van invloed is op de verspreiding van informatie. “Vroeger was er een bepaalde media-aandacht; er werd aangekondigd wanneer een politieke leider een interventie zou ondernemen. Vandaag heeft het principe van de onmiddellijke nabijheid de overhand gekregen. Politieke en publieke figuren werken in toenemende mate als community managers”, legt Nicolas Baygert uit. Voormalig staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken gebruikt bijvoorbeeld het sociale netwerk Twitter om direct zijn uitspraken te doen. Hij drukt zich over alles en nog wat uit en de media nemen zijn woorden direct over om een artikel te maken, zonder via de woordvoerder te gaan: “Het feit dat hij rechtstreeks op sociale netwerken publiceert, brengt een factor van authenticiteit met zich mee, terwijl de woordvoerders de toespraken en verklaringen in termen van kwaliteit eerst zouden herwerken, …”.

Nieuwe technologieën kunnen de ervaring van de woordvoerders op de actualiteit beïnvloeden: “Woordvoerders zijn steeds directer en moeten ook steeds meer reageren op wat er ’s avonds op sociale netwerken en er thuis in de pers wordt gezegd. “De taak van de woordvoerder moet evolueren met het oog op deze onmiddellijke informatie: “In de toekomst zal het de taak van de woordvoerder zijn om te anticiperen, dagelijks crisissen te communiceren en ervoor te zorgen dat de informatie goed wordt ontvangen. We zullen meer en meer in real time moeten werken”, zegt de professor-onderzoeker.

Maar wat zijn dan de oplossingen voor de media om goed te communiceren? “Er is veel regelgevend werk te doen. De media moeten een kader scheppen in deze informatiejungle. Geen valse informatie, geen hacken van het geautoriseerde bericht. Daarom is ook de rol van de woordvoerder noodzakelijk, het stelt ons in staat om de publieke stem te filteren, wat de journalist niet doet. Woordvoerders moeten zich opnieuw bewapenen tegen de andere spelers”, besluit Nicolas Baygert.


Afterwork #4 over “de toekomst van nieuws”, op donderdag 12 december, van 18u tot 21u, bij Living Tomorrow, Indringingsweg 1 in Vilvoorde.

Programma:
– 18:00-18:45: ontvangst met welkomstdrankje
– 18:45-20:00: keynote – tijdens deze Belga Club Afterwork nemen we je mee naar de toekomst, meer bepaald die van het nieuws: hoe zal nieuws worden verspreid? Door wie? En via welke type platforms of via welke media? Welke invloed zal technologie hebben op onze nieuwsbeleving? In hoeverre zal de betrouwbaarheid en neutraliteit van nieuwsfeeds kunnen worden gewaarborgd? Wat betekent dit voor de job van woordvoerder?,…
– 20:00-21:00: netwerkreceptie met een hapje en een drankje

Ben je nog niet ingeschreven? Doe het nu om je plaats te reserveren:

You might also like